3. PARTİ LOJİSTİK ( 3PL) VE 4. PARTİ LOJİSTİK
3.Parti Lojistik
(3PL)
Öncelikle neden 3.parti denildiğini açıklamak
gerekirse;
o 1.parti :
Üretici, imalatçı, gönderici, toptancı vb malın ve/veya hizmetin üreticisidir.
o 2.parti: Birinci partinin doğrudan müşterisi veya akışa göre tedarikçisi olan
işletmedir.
o 3.parti
: Dolayısıyla bu iki taraf arasındaki mal ve hizmet akışına giren şirkettir.
Üçüncü parti
lojistik, bir şirketin malzeme yönetiminin veya ürün dağıtımının kısmen veya
bütünüyle başka bir şirkete verilmesidir.
Başka bir tanımla üçüncü parti lojistik, bir organizasyonda geleneksel
olarak yürütülen lojistik faaliyetlerinin dış kaynak tarafından
gerçekleştirilmesidir. Üçüncü taraf olarak gerçekleştirilen bu faaliyetler,
süreçlerdeki tüm aktiviteleri kapsayabileceği gibi çoğunlukla seçilen belirli
aktiviteleri de kapsayabilir.
4.Parti Lojistik (4PL)
Dördüncü
parti lojistik, müşterilerine kapsamlı tedarik zinciri çözümleri sunmak için
kendi organizasyonunun kaynaklarını, yeteneklerini ve teknolojisini, üçüncü
taraf lojistik(3PL) şirketleriyle bir araya getiren ve tüm zincirin tasarımını
ve yönetimini üstlenen şirketlerdir.
Dördüncü parti lojistik
kavramı, üçüncü parti lojistik firmalarının yetersiz kalması
nedeniyle1990’lardan sonra lojistik sektöründe görülmeye başlandı. Genelde
taşıma ve depolama gibi belli alanlara yoğunlaşan üçüncü parti lojistikçilerin,
işletme ve kurumların karmaşık lojistik gereksinimlerine cevap veremez oldular.
Bu açığı kapatmak maksadıyla 4PL,
karmaşık lojistik zincirinin çözümleri üzerine uzmanlık seviyesinde hizmet
verir. Esasen üçüncü parti lojistik uygulama ve yürütme bazlı konular üzerinde
yoğunlaşırken 4PL yöneticileri ve danışmanları ise stratejik ve teknoloji
destekli konulara yoğunlaşır.
3PL ile 4PL’ nin
Karşılaştırılması
3.parti hizmet sağlayıcılar, riskleri ancak üstlendikleri
hizmetlerin kalitesi ile doğru orantılı olarak kendi performanslarının iyiliği
ve kötülüğü ölçüsünde bir ödül ceza sistemine göre alırlar.
Halbuki 4. parti’ deki risk; hizmet
sağlayıcıyla hizmetten faydalananı eşit oranda etkileyen bir risktir. Aynı
orantıda, hizmet sağlayıcının, dolayısıyla performanstan öte, direk verilen
hizmetin, yapılan işin sonucuyla birebir orantılı bir risktir. Dolayısıyla 4. parti’deki risk, 3.parti
hizmet sağlamadaki riskten çok çok farklı; direk yapılan işin daha iyi
yapılması ve zincirin son derece organize bir şekilde koordine edilmesinden
geçiyor.
3. parti’nin sunduğu hizmetler,
tedarik zincirinin sadece çok belli başlı, geleneksel halkaları içinde kalmakla
sınırlıdır. Bunlar kısaca taşıma, depolama ve envanter yönetimi gibi
faaliyetlerden oluşmaktadır.
4PL ise bütün bu 3.partileri tedarik
zincirinin tamamında koordineli bir şekilde kulanarak zincirin performansının
artmasını sağlamaktadır.
Günümüz rekabet ortamında
müşterilerine en iyi hizmeti vermeye çalışan şirketlere hizmet kalitesi olarak
3PL şirketleri çözüm ortaklığı sunmaktadır bunun bir ileri aşaması olan 4PL
şirketleri ise bir adım daha ileri gidip tedarik zincirindeki birden çok
halkaya eş zamanlı olarak hizmet vererek tedarik zincirinin performansını
arttırmayı hedeflemektedir.
Yorumlar
Yorum Gönder