3. PARTİ LOJİSTİK ( 3PL) VE 4. PARTİ LOJİSTİK


                             3.Parti Lojistik (3PL)

           Öncelikle neden 3.parti denildiğini açıklamak gerekirse;

o     1.parti : Üretici, imalatçı, gönderici, toptancı vb malın ve/veya hizmetin üreticisidir.

o   2.parti: Birinci partinin doğrudan müşterisi veya akışa göre tedarikçisi olan işletmedir.

o        3.parti : Dolayısıyla bu iki taraf arasındaki mal ve hizmet akışına giren şirkettir.
  
       Üçüncü parti lojistik, bir şirketin malzeme yönetiminin veya ürün dağıtımının kısmen veya bütünüyle başka bir şirkete verilmesidir.
     Başka bir tanımla üçüncü parti lojistik, bir organizasyonda geleneksel olarak yürütülen lojistik faaliyetlerinin dış kaynak tarafından gerçekleştirilmesidir. Üçüncü taraf olarak gerçekleştirilen bu faaliyetler, süreçlerdeki tüm aktiviteleri kapsayabileceği gibi çoğunlukla seçilen belirli aktiviteleri de kapsayabilir.

                         4.Parti Lojistik (4PL)

              Dördüncü parti lojistik, müşterilerine kapsamlı tedarik zinciri çözümleri sunmak için kendi organizasyonunun kaynaklarını, yeteneklerini ve teknolojisini, üçüncü taraf lojistik(3PL) şirketleriyle bir araya getiren ve tüm zincirin tasarımını ve yönetimini üstlenen şirketlerdir.


      Dördüncü parti lojistik kavramı, üçüncü parti lojistik firmalarının yetersiz kalması nedeniyle1990’lardan sonra lojistik sektöründe görülmeye başlandı. Genelde taşıma ve depolama gibi belli alanlara yoğunlaşan üçüncü parti lojistikçilerin, işletme ve kurumların karmaşık lojistik gereksinimlerine cevap veremez oldular.

            Bu açığı kapatmak maksadıyla 4PL, karmaşık lojistik zincirinin çözümleri üzerine uzmanlık seviyesinde hizmet verir. Esasen üçüncü parti lojistik uygulama ve yürütme bazlı konular üzerinde yoğunlaşırken 4PL yöneticileri ve danışmanları ise stratejik ve teknoloji destekli konulara yoğunlaşır.

                 3PL ile 4PL’ nin Karşılaştırılması

             3.parti hizmet sağlayıcılar, riskleri ancak üstlendikleri hizmetlerin kalitesi ile doğru orantılı olarak kendi performanslarının iyiliği ve kötülüğü ölçüsünde bir ödül ceza sistemine göre alırlar.

       Halbuki 4. parti’ deki risk; hizmet sağlayıcıyla hizmetten faydalananı eşit oranda etkileyen bir risktir. Aynı orantıda, hizmet sağlayıcının, dolayısıyla performanstan öte, direk verilen hizmetin, yapılan işin sonucuyla birebir orantılı bir risktir. Dolayısıyla 4. parti’deki risk, 3.parti hizmet sağlamadaki riskten çok çok farklı; direk yapılan işin daha iyi yapılması ve zincirin son derece organize bir şekilde koordine edilmesinden geçiyor.

          3. parti’nin sunduğu hizmetler, tedarik zincirinin sadece çok belli başlı, geleneksel halkaları içinde kalmakla sınırlıdır. Bunlar kısaca taşıma, depolama ve envanter yönetimi gibi faaliyetlerden oluşmaktadır.
  
      4PL ise bütün bu 3.partileri tedarik zincirinin tamamında koordineli bir şekilde kulanarak zincirin performansının artmasını sağlamaktadır.

      Günümüz rekabet ortamında müşterilerine en iyi hizmeti vermeye çalışan şirketlere hizmet kalitesi olarak 3PL şirketleri çözüm ortaklığı sunmaktadır bunun bir ileri aşaması olan 4PL şirketleri ise bir adım daha ileri gidip tedarik zincirindeki birden çok halkaya eş zamanlı olarak hizmet vererek tedarik zincirinin performansını arttırmayı hedeflemektedir.

Yorumlar

Popüler Yayınlar