LOJİSTİK KÖY
LOJİSTİK KÖY NEDİR?
• Ulusal veya uluslar arası düzeydeki nakliye, lojistik ve eşya dağılımı ile ilgili tüm faaliyetlerin muhtelif işleticiler tarafından yürütüldüğü belli bir bölgedir.
• Bu köyler genellikle metropol-lerin dışında, farklı taşıma türleri bağlantılarına yakın olan bölgelerde yer alır.
Lojistik köylerde,
• Taşımacılık
• Depolama
• Elleçleme
• Konsolidasyon
• Ayrıştırma
• Gümrükleme
• İthalat ve ihracat
• Transit işlemler
• Alt yapı
• Sigorta ve bankacılık
• Danışmanlık hizmetleri verilir.
LOJİSTİK KÖYLERİN TARİHSEL GELİŞİMİ
•Lojistik köyleri ilk olarak ABD’ de endüstrinin gelişmesiyle doğmuştur.
•İlk örnekleri Fransa’da geniş ölçekte Paris bölgesinde Garanor ve Sagoris’ te oluşturulmuştur.
•90’lı yılların sonuna doğru tüm dünyaya yayılmıştır.
ABD’de “lojistik köy” kavramına “inlandport” denilmektedir. Örneğin Texas’taki Huntsville Limanı içerisinde,demiryolu/karayolu/havayolu taşımacılık türlerini barındıran bir alandır. Burada Huntsville Uluslararası Havaalanı, uluslararası intermodal merkezi ve JetplexEndüstri Parkı yer almaktadır.
LOJİSTİK KÖYLERİN ÖZELLİKLERİ
• Birden fazla taşıma türünün kullanımına olanak sağlaması,
• Dağıtımın tek merkezden ve akıllı depolama sistemlerinin olması,
• Gümrük, Elleçleme, sosyal tesisler,park ve işletmeler için yapıların olması,
• Lojistik köylerin en az 250 hektar alana kurulması,
Lojistik köylerin en önemli işlevi dağıtımın tek merkezden yapılması, akıllı depolama sistemlerine sahip olması ve gümrük işlemlerinin kolayca yapılabilmesidir. 1970’lerde başlayan lojistik köy uygulamaları, dünyanın dört biryanına giderek yayılmaktadır. Lojistik köyler büyümeyi öncelikle bölgesel olarak gerçekleştirmekte ve ülke ekonomisine olumlu katkılar sağlamaktadır.Bugün, Avrupa’da sayıları 60’ı geçen ve sürekli yenilerinin planlandığı lojistik köyler yanında ülkemizde de toplam 15 lojistik köy projesi geliştirilmeye çalışılmaktadır.Bir ülkenin kalkınması için ulaşımın altyapısının ve politikalarının önemini kavrayabilen her birey lojistik köylerin ne anlama geldiğini bilebilir. Ülkemizde yapılan lojistik köy uygulamaları hem ülke içi ulaşım altyapılarının intermodal çalışan şekline dönüştürecek hem de sağlanan taşımada ki bu devrimle dış piyasada rekabet gücümüz artacaktır. Ayrıca, trafikte rahatlatmaya yol açmasının yanı sıra şehirlerde ekonomik ve sosyal gelişime de katkı sağlayacak olan bu köyler hem şehir içi trafiği rahatlatacak hem de taşımacılığı hızlandıracaktır. Bu sayede dünyaya kolayca ulaşacak Türk ürünleri, küresel sermaye ile de daha kolay rekabet edebilecektir. Bunun yanında, lojistik köyler uluslararası boyutta da ülke ürünlerinin dünya çapında daha hızlı ve daha kaliteli şekilde dolaşımını olanak sağlayacaklardır.
Lojistik köyde olması gereken özellikler
Lojistik köylerin planlanması ve inşa edilmesindeki en önemli neden, yük hareketine ilişkin tüm faaliyetlerin en iyi şekilde yönetilebilmesidir. Bu bağlamda, bir lojistik köyün ihtiyaçları karşılayabilmesi için çok iyi organize edilmiş alt yapı sistemleri gerekmektedir. Lojistik köy içerisindeki en önemli alt yapı sistemleri, depolar veintermodal/çok türlü terminallerdir. Taşımacının taşıdığı yükün türüne göre farklı depolar şu şekilde sınıflandırılabilir:
− Genel depolar.
− Geniş depolar (lojistik aktiviteler için).
− Demiryolu/karayolu aktarmalarının olduğu depolar.
− Gemilerin yanaşabileceği yükseklikte koyların olduğu depolar.
− Soğutuculu depolar.
− İntermodal terminali (Karayolu /demiryolu).
− Çoklu türlü terminali (demiryolu/karayolu/iç suyolları/deniz taşımacılığı).
Ancak alt yapı sistemleri tek başına yeterli değildir. Lojistik köy bu alt yapı sistemleri ile verdiği hizmetlerin uyuşmasıyla performansını yükseltebilir. Bu hizmetler şu şekilde sıralanabilir:
− Gümrük hizmeti.
− Banka/postane/telefon hizmetleri /otobüs hizmetleri (lojistik köye ve lojistik köyden ulaşım için).
− Park ve yükleme/boşaltma işlemleri için gerekli alanlar.
− Lokanta/Kafeterya.
− Benzin/Bakım istasyonları vb.
− Ulusal dağıtım hizmeti.
− Uluslar arası dağıtım hizmeti.
− Denizyolu ile taşınan eşyalar için özel hizmetler.
− İdari hizmetler.− Kombine taşımacılık hizmetleri.
− Isısı yüksek eşyalar için özel hizmetler.
− Sınıflandırılmış eşyalar için özel hizmetler.
−Havayolu kargosu için özel hizmetler.
− Şehir içi dağıtım merkezi olma.
• Birden fazla taşıma türünün kullanımına olanak sağlaması,
• Dağıtımın tek merkezden ve akıllı depolama sistemlerinin olması,
• Gümrük, Elleçleme, sosyal tesisler,park ve işletmeler için yapıların olması,
• Lojistik köylerin en az 250 hektar alana kurulması,
Lojistik köylerin en önemli işlevi dağıtımın tek merkezden yapılması, akıllı depolama sistemlerine sahip olması ve gümrük işlemlerinin kolayca yapılabilmesidir. 1970’lerde başlayan lojistik köy uygulamaları, dünyanın dört biryanına giderek yayılmaktadır. Lojistik köyler büyümeyi öncelikle bölgesel olarak gerçekleştirmekte ve ülke ekonomisine olumlu katkılar sağlamaktadır.Bugün, Avrupa’da sayıları 60’ı geçen ve sürekli yenilerinin planlandığı lojistik köyler yanında ülkemizde de toplam 15 lojistik köy projesi geliştirilmeye çalışılmaktadır.Bir ülkenin kalkınması için ulaşımın altyapısının ve politikalarının önemini kavrayabilen her birey lojistik köylerin ne anlama geldiğini bilebilir. Ülkemizde yapılan lojistik köy uygulamaları hem ülke içi ulaşım altyapılarının intermodal çalışan şekline dönüştürecek hem de sağlanan taşımada ki bu devrimle dış piyasada rekabet gücümüz artacaktır. Ayrıca, trafikte rahatlatmaya yol açmasının yanı sıra şehirlerde ekonomik ve sosyal gelişime de katkı sağlayacak olan bu köyler hem şehir içi trafiği rahatlatacak hem de taşımacılığı hızlandıracaktır. Bu sayede dünyaya kolayca ulaşacak Türk ürünleri, küresel sermaye ile de daha kolay rekabet edebilecektir. Bunun yanında, lojistik köyler uluslararası boyutta da ülke ürünlerinin dünya çapında daha hızlı ve daha kaliteli şekilde dolaşımını olanak sağlayacaklardır.
Lojistik köyde olması gereken özellikler
Lojistik köylerin planlanması ve inşa edilmesindeki en önemli neden, yük hareketine ilişkin tüm faaliyetlerin en iyi şekilde yönetilebilmesidir. Bu bağlamda, bir lojistik köyün ihtiyaçları karşılayabilmesi için çok iyi organize edilmiş alt yapı sistemleri gerekmektedir. Lojistik köy içerisindeki en önemli alt yapı sistemleri, depolar veintermodal/çok türlü terminallerdir. Taşımacının taşıdığı yükün türüne göre farklı depolar şu şekilde sınıflandırılabilir:
− Genel depolar.
− Geniş depolar (lojistik aktiviteler için).
− Demiryolu/karayolu aktarmalarının olduğu depolar.
− Gemilerin yanaşabileceği yükseklikte koyların olduğu depolar.
− Soğutuculu depolar.
− İntermodal terminali (Karayolu /demiryolu).
− Çoklu türlü terminali (demiryolu/karayolu/iç suyolları/deniz taşımacılığı).
Ancak alt yapı sistemleri tek başına yeterli değildir. Lojistik köy bu alt yapı sistemleri ile verdiği hizmetlerin uyuşmasıyla performansını yükseltebilir. Bu hizmetler şu şekilde sıralanabilir:
− Gümrük hizmeti.
− Banka/postane/telefon hizmetleri /otobüs hizmetleri (lojistik köye ve lojistik köyden ulaşım için).
− Park ve yükleme/boşaltma işlemleri için gerekli alanlar.
− Lokanta/Kafeterya.
− Benzin/Bakım istasyonları vb.
− Ulusal dağıtım hizmeti.
− Uluslar arası dağıtım hizmeti.
− Denizyolu ile taşınan eşyalar için özel hizmetler.
− İdari hizmetler.− Kombine taşımacılık hizmetleri.
− Isısı yüksek eşyalar için özel hizmetler.
− Sınıflandırılmış eşyalar için özel hizmetler.
−Havayolu kargosu için özel hizmetler.
− Şehir içi dağıtım merkezi olma.
Yorumlar
Yorum Gönder